Alulról szerveződő vállalkozás?

A Creative Selector nevű innovációs oldalon közös erővel, konstruktív tanácsokkal és adományokkal kezdetleges ötleteket sikeres projektté alakíthat az online közösség.

“Ha jól éreznéd magad egy olyan világban, ahol a szellemes, eredeti, tisztességes és barátságos elképzelések megvalósulhatnak…” – így kezdődik a részvételre buzdító bemutatkozás a Creative Selector oldalán.

A Creative Selector a „crowdsourcing” és a „crowdfunding” elvére épül, azaz leendő vállalkozásoknak és nonprofit projekteknek a kollektív tudás és a közösségi finanszírozás által segít fejlődni. Az oldalra bárki ingyen feltöltheti a saját ötletét egy kis bemutatkozó videóval ― a siker csak attól függ, hogy mások látnak-e benne elég fantáziát ahhoz, hogy pénzzel vagy hasznos javaslatokkal támogassák a terveid.

A Creative Selectort az amerikai Kickstarter nevű oldal ihlette, amely az egyik legismertebb crowdfunding oldal a világon. A Kickstarter főoldalán a „projektek felfedezése” gombra kattintva több száz ötlet bemutató videója közül lehet szemezgetni, melyek nagy részéhez össze is gyűlik az ötletgazda által kitűzött összeg. A mesekönyvek, kiállítások, filmek tervei között olyan különlegességek is vannak, mint például az „Occuprint” projekt, amely az Occupy Wall Street mozgalmat szeretné segíteni azáltal, hogy összegyűjt, és poszter formájában kinyomtat több ezer, a mozgalommal kapcsolatos képet és művészi grafikát. A magyar oldalon jelenleg (indulása után egy hónappal) tizenhárom ötlet keresi társait a megvalósuláshoz vezető rögös úton.

Számtalan, a Kickstarter-hez hasonló elven működő oldal létezik még, amely az internet azon lehetőségét próbálja fejleszteni, hogy általunk ismeretlen, akár tőlünk teljesen különböző észjárású emberekkel gondolkodhatunk együtt, hozhatunk létre valami újat. Sokan az elmúlt évek forradalmi eseményeire hivatkozva úgy gondolják, a közösség erejét kihasználó online kezdeményezések a demokrácia továbbfejlesztésének eszközeivé is válhatnak, például az állampolgárok közvetlen döntéshozatalának megteremtésével. Az online együttműködés tehát még sok tekintetben kiaknázatlan, de folyamatosan fejlődik ― nálunk is.

A Creative Selector azért jött létre, hogy összefogja a közösség szellemi és anyagi tőkéjét, és meghonosítsa az együttműködés egy új formáját. A fő kérdés, hogy el tud-e terjedni nálunk ez a fajta importált adományozó-kultúra? Mi kell ahhoz, hogy elhiggyük, hogy létrejöhet egy olyan társadalom, ahol mindenki támogat valakit, és éppen ezért mindenkit meg is talál a saját támogatója?

Szarvas Olivér, a Creative Selector alapítója szerint ehhez a tudatformálási folyamathoz időre van szükség, hiszen nálunk nincs akkora hagyománya az adományozásnak, mint mondjuk az Egyesült Államokban, ahol a választási kampányok finanszírozását is a választók adományaiból szervezik. „Kezdetben biztosan a már létező, aktív közösségek fognak sikeresen gyűjteni az oldalon, hiszen ott már létrejött az összefogás, a Creative Selector pedig egy remek eszköz lehet a kezükben. Ezek mellett viszont szeretnénk olyan projekteket is generálni, amik valamiféle nagyobb társadalmi együttműködést igényelnek, ugyanakkor egyéni szinten nem nagy erőfeszítés részt venni bennük, és inkább szándék kell hozzá, mint sok pénz.”

Sokféle formája létezik a crowdfunding oldalaknak: vannak, amelyek kifejezetten a kreatív ötleteket, vannak, amelyek a jótékonyságot helyezik előtérbe, és vannak olyanok is, amelyeknél a támogatásért cserébe tulajdonrész is jár. Olivér tervei szerint a magyar oldal inkább a „társadalmi innováció” irányába fog elmenni, azaz inkább az apró, mindennapi dolgokban való, egyre szélesebb körű kooperáció megvalósítása a cél, aminek bárki a részese lehet függetlenül attól, hogy mennyi pénzt tud rászánni a megvalósításra.  „Reményeink szerint pár hónapon belül lesz öt-hat olyan projektünk, ami széleskörű érdeklődést válthat ki, jól terjeszthető, és elég szimpatikus ahhoz, hogy formálni tudja az emberek hozzáállását, gondolkodásmódját.” – meséli Olivér a hogyanokról.

Akinek szimpatikus a kezdeményezés, a legtöbb, amit tehet az életben maradásáért, hogy maga is támogat egy projektet, és feltölt mellé egy sajátot is, megerősítve ezzel az alapítók reményét: „Nem kell minden kérdésben arra várnunk, hogy felülről lefelé mondják meg, mit kell csinálni ― mi magunk is el tudunk indítani jelentős dolgokat!”

Képek forrása:

http://www.flickr.com/photos/kjempekjekt/3470254809/
http://www.flickr.com/photos/kuoskies/4709469192/
http://www.flickr.com/photos/startnextde/5366895716/
http://www.flickr.com/photos/worqshop/6290722997/ 

[sam id="10" name="mnb2" codes="false"]